Kristus är uppstånden! Ja, han är sannerligen uppstånden!

Efter sabbaten, i gryningen den första veckodagen, börjar Matt.28. Den första veckodagen, kom kvinnorna till graven för att se den. Det som händer sen gör att dagens ibland kallas den åttonde dagen, för en ny tid träder in. Graven är tom, han ni söker är inte här, säger Ängeln som stigit ner från himlen och rullat undan stenen, han är inte här, han har uppstått. Det skedde på den första dagen i veckan. Att fira Jesu uppståndelse, som är anledningen att vi firar gudstjänst på söndagen, är inte det sista vi gör i veckan, om vi har tid, som att söndagen är utjämningens dag, reservdagen, utan det är det första vi gör. Att få samlas till gudstjänst är grunden, starten. Det var därför Mose skulle föra folket ut från Egypten, för att få fira gudstjänst. Släpp mitt folk!

Ock så är det en påsk när vi inte får samlas. Det är märkligt i våra liv, och det är stort i Sveriges historia att ha begränsningar på hur många som får samlas (eller stort, historiskt nytt snarare). Men vi får väl ropa ut själva: Kristus är uppstånden! Ja, han är sannerligen uppstånden! Och Ängeln hälsar kvinnorna: Var inte rädd! Och Jesus hälsar dem, när de möts: Var inte rädda!

Så får vi leva i hans uppståndelsekraft. I Filipperbrevet 3:10 Jag vill lära känna Kristus och kraften från hans uppståndelse… Var Jesus död? För mig finns inget alternativ till att han dog, en skendöd är inget värt om han skulle dö i vårt ställe. Hur uppväcktes Jesus? Jag tänker mig att det var den heliga Anden som blåste liv i honom, gav honom sin livsande tillbaka. Och det är i den kraften vi får leva, i den heliga Andens kraft. Anden som ger oss liv, ger oss relation, som vi får be igenom, som ger oss mod, ro, frid.

I dag på Påskdagen, den första dagen i veckan (dock syns det inte i en svensk almanacka, men i engelskspråkiga) vajar idag flaggor, guldkorset mot klarblå himmel, över hela vårt land. Låt det bli en påminnelse om befrielsen du är kallad till, att vi får lovsjunga Gud, den levande Jesus Kristus och att Guds kärlek är grunden för vårt liv. Till allt. Till förlåtelse, till att få börja om, till gemenskapen, till glädjen, till ett trots allt! Och att vinden, den heliga Anden vill bära dig.

Jesus möter dig där du är, men säger också: jag går före dig, jag är med dig alla dagar till tidens slut.

Glad Påsk!

Jessica Elnefred