Plats för livet

Längst bak i min almanacka har jag några noteringar och bl.a. några ord uppskrivna. Orden är: Mötesplats, Växtplats, Plats att komma till tro och Omvändelseplats. Jag kommer inte ihåg när jag skrev dem, var jag hörde dem. Och min undran är: finns de här platserna i vår församling? Nu är ju allt annorlunda och kanske fortsätter det att vara så framåt sommaren och samtidigt, som människor behöver vi mötas.

Min dröm är att gudstjänsten märkligt nog skulle motsvara, till en del, behovet av att mötas, en mötesplats för människor och en mötesplats med helig Gud. Kanske inte att varje söndag är en fullträff men att någon del berör min träffyta, mina behov eller längtan. Och att jag också upplever att gudstjänsten utmanar att jag får växa. Växa i tro och tillit till den levande Guden. Växa som människa i tålamod, hopp och kärlek.

Tänk om gudstjänsten också kunde få vara en plats att komma till tro, att upptäcka nåden och befrielsen, lära känna Jesus Kristus. Att dörrarna så att säga fick stå öppna och att det finns utrymme att komma, upptäcka honom som säger ’Jag är’ och också få upptäcka vem jag själv är, hans älskade, dyrbara. Samt att gudstjänsten fick vara en omvändelseplats. I välsignelsen hälsar Gud att han vänder sitt ansikte till oss och ger frid, ger fred. Här får vi också vända oss till den Seende, till den heliga Anden som vill belysa Jesus Kristus för oss. Vi får vända oss till varandra, bära varandra och bli burna. Omvändelsen är inte en engångshandling utan en pågående process att vända sig till Gud, vända sig till livet, bli närvarande i det som är och rikta sig mot framtiden.

Gud kan bara möta oss, dig, mig, i verkligheten och jag hoppas att gudstjänsten möter din verklighet, din längtan, dina behov. Men gudstjänsten som sådan kan nog inte möta alla våra behov, ibland behöver vi få sitta och småprata, lära känna varandra mera, samtala och då behövs andra mötesformer. Vi erbjuder Bibel och Bön, Bibelkväll, Stickcafé, Promenad, men tänk om gemenskapen i Ansvarsgrupperna kunde fördjupas, bli mer än arbete?

Och så får vi som församling vara en kontaktyta som möter människorna runt omkring med hälsning av nåd, befrielse, du är sedd, du är älskad, det finns plats. Att här finns plats för livet, sådant det blev. Församlingens hälsning till omvärlden är att det finns plats, mötesplats, Gud vill möta dig och du får plats

Med önskan om välsignelse.
Herrens ansikte lyser över dig och vänder sig till dig.

Jessica Elnefred
Pastor