Borlänge behöver mötesplatser med Jesus i centrum

Få har nog missat att det byggs en ny högskola i kvarteret, det både låter och vibrerar,  parkeringsplatser på Ovanbroparkeringen har blivit busshållplatser och gågatan är delvis avspärrad. Utefter dessa höga staket sitter det insynsskydd eller om det är reklam för byggfirma och högskolan. På en av dessa är texten: ’Tillgänglig och attraktiv med miljöprofil. En hållbar mötesplats för framtidens kompetens.’ Nu får jag hoppas att det där inte är några skyddade ord för jag skulle nämligen vilja säga att det borde vara kyrkan som det handlar om. Miljöprofil för hållbara liv, både hur livet upplevs och eftersmaken. Att kyrkan, som byggnad och som församlingens liv uppfattas som tillgänglig och attraktiv som något som finns där, närvarande och en plats och gemenskap att längta till, vilja prioritera. Att församlingen är en mötesplats  – för livet så som det blev. För framtiden, i nutiden närvarande, grundat på dåtiden men alltid siktande framåt. Det är bara ordet kompetens som hänger lite löst… tillsammans kan vi nog komma på nåt.

När Josef och Maria kom till Betlehem och det var tid för Maria att föda står det i Lukasevangeliet 2 att det inte fanns plats för dem inne i härbärget (Luk 2:7). Antagligen fullt eftersom det var skattskrivning men även i tolkningen att de var utanför normen, de platsade inte, passade inte in. Det fick bli stallet istället. Jesus ägnade sen sitt liv åt att bjuda in de utstötta, vidga gemenskapen, skapa hållbara mötesplatser där livet ryms och berätta i handling om en älskande närvarande Fader.

Ock så andas Jesus på lärjungarna och säger ta emot helig Ande, min frid ger jag er, jag sänder er som Fadern har sänt mig (Joh 20:20-22). Så får vi fortsätta Jesu verk att inbjuda, göra plats för de som känner sig utanför, som inte upplever att de platsar. Dela gemenskap och livet – det här livet som aldrig riktigt går ihop, det finns inget livspussel i betydelsen alla bitar finns och passar, men det finns nåd och den heliga Anden som ger kraft och mod, hopp och vägledning och som kan göra något vackert. Mitt kaos kan bli något vackert i Guds hand, ditt liv kan bli något ljuvligt i Guds närvaro.

Församlingen håller på att beslutar om nya stadgar, för att bli en öppnare och större mötesplats, för att människor inte ska behöva uppleva att de inte finns plats för dem, det får bli så att säga krogen istället att känna sig sedd. Men kyrkan är ju mer än en byggnad, det är ju församlingen som behöver finnas här och ta emot, ge utrymme, ta emot och gestalta närvaron. Om vi vill vara en mötesplats behöver församlingen finnas här och möta, ge vidare det vi själva har tagit emot, erbjuda resesällskap på livets vandring. Ordet kompetens, från ovan nämnda byggslogan, kanske ska vara nåt i stil med steg, vandring, liv. Vi behöver varandra och Borlänge behöver mötesplatser med Jesus i centrum, där människor får uppleva att de är älskade, förlåtna och att Gud är med.

Välsignelse över dig och genom dig.

Jessica Elnefred, pastor