Nödrop från Afghanistan

Projekt NÖDHJÄLP Afghanistan.
En medlem av Borlänge missionsförsamling bor tillsammans med sin fru och deras två döttrar i Borlänge. De berättar om

den fruktansvärt utsatta situation befolkningen i Afghanistan, särskilt kvinnor och barn,
befinner sig i.

De har på grund av obefintlig telefonförbindelse inte haft någon kontakt med sina släktingar, sedan talibanerna tog över makten i Afghanistan.
I januari kunde de för första gången sedan i somras, få kontakt med sina släktingar. Många män i deras by har arbetat för den tidigare regimen. De är nu fängslade och bortförda. Ingen vet om de är i livet. Släktingarna berättar att livet är mycket svårt för alla, speciellt för kvinnor och barn, som mist sin make och pappa.

Det är ont om mat och många har inga pengar att handla för utan tvingas att ”gå på knä” för att få något att äta. Det är nu vinter och kallt och barnen lider svårt av att ha dåligt med mat, kläder och skor. Behovet av pengar till läkarvård och medicin är också stort.
Talibanerna roffar åt sig det de vill ha och alla måste ställa upp på de villkor som de dikterar.

Insamling
Familjen har tillsammans med församlingen bestämt att starta en nödhjälpsinsamling till nödlidande i deras hemby. Det är omöjligt att föra över pengar via bankerna så det måste ske på andra vägar. Detta innebär att cirka en tredjedel av insamlat belopp går till olika mellanhänder på vägen, men det är enda sättet att kunna bistå människorna i Afghanistan. Det vi idag vet är att inga pengar går till talibanregimen.

Det kommer att skickas en summa pengar i slutet av varje månad, i första hand fram till sommaren.
1 000 SEK på plats i Afghanistan kan ge mat åt fyra familjer på fyra personer i ca 1 månad.

Vi hoppas att du vill vara med och hjälpa till genom att sätta in ett engångsbelopp, eller en summa varje månad, på nedanstående konto.

Banköverföring:   9060.04.835.92
Swish:                    123 594 91 44

Märk ditt bidrag  ”Nödhjälp”.

Varmt tack till alla!