Se jag vill bära ditt budskap Herre

”Se jag vill bära ditt budskap Herre”, är temat för årets insamling till mission i andra länder, det som förut kallades Annandagsinsamlingen. Orden kommer från vår Psalmer & Sånger, nr 89.

”Se jag vill bära” betyder inte för mig något som jag måste kånka runt på, en börda eller något som upptar mina händer eller skymmer sikten, utan snarare något som är i mig, som formar mig eller kanske snarare bär mig, som får mig att se vidare. Jag vill bära eller jag vill bli buren hör för mig ihop när det gäller relationen med Gud. Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor, jag ska skänka er vila, säger Jesus i Matt 11:28 och han fortsätter att hans ok är lätt att bära och lär av mig. Oket ses som personens bekännelse i den judiska traditionen, alltså ta mitt sätt att tolka skriften, mitt ok är skonsamt, det ger vila för själen och en lätt börda (Matt 11:28-30). Jesus Kristus erbjuder nåd, relation, kärlek och upprättelse.

Textraden fortsätter ”…ditt budskap, Herre”, budskapet som alltid är nåd, upprättelse, inbjudan till helande och till ett sammanhang där mitt liv blir del av något större, nämligen Guds berättelse. Grunden för tron är att Jesus har uppstått och att han sändes till oss av kärlek, i kärlek och med kärlek som förändrar allt (Joh 3:16-17). Jag ser på mig själv med kritiska ögon men när jag läser Bibeln ser jag att Gud ser på mig med goda ögon, med nåd, tålamod, det ger hopp. Kanske att du, liksom jag, tänker förminskande tankar om dig, men Gud ser något större. Inte vad du varit eller borde ha blivit, utan vad du är: Guds älskade. Och orden från Klagovisorna 3:22-23 får bli en text som bär: Men Herrens nåd tar inte slut, hans barmhärtighet upphör aldrig. Varje morgon är den ny – stor är din trofasthet. Det är ett budskap, en hälsning som jag kan bära, som inte är tung, som inte upptar eller hindrar mina händer eller skymmer blicken och ett budskap som bär, som håller. Och så önskar jag att detta fick komma till uttryck i mitt liv, i min vardag. I det lilla: blicken, sucken när något dröjer eller strular på affären för kunden före, att jag ser och hälsar på den jag möter på promenaden, som för den personen kan ha stor betydelse.

Under början av året kommer vi att ha några temagudstjänster utifrån Equmeniakyrkans Färdplan. Det handlar om identitet, att vara kyrka här och nu, att finnas för världens skull, att dela tro, dela liv och heliga vanor. Väckelsen har alltid börjat i kyrkan, i församlingen, med en längtan efter ett djupare liv i den heliga Anden, att bli mer lik Jesus Kristus, med en kärlek från Skaparen till omvärlden och medmänniskan. Vi vill vara en kyrka för hela livet, hur färdas vi dit?

Guds välsignelse över dig och genom dig.
Jessica Elnefred, pastor

Se också

Kom med och sjung i barnkören

Barnkören äter pannkakor och övar påsksånger tre torsdagar i mars, den 7, 14 och 21. …