Finns det änglar – idag?

Finns det änglar – idag? I Bibeln förekommer änglar, de har till uppgift att tillbe inför Guds tron i evigheten. De får olika uppdrag: att hindra eller mana på och de är budbärare. De mest kända änglarna är väl änglakören, myriaders änglar eller en stor himmelsk här, som sjunger för herdarna på ängen om Guds ära i samband med Jesu födelse och Gabriel som får gå med bud till Maria och Josef.

Finns det änglar idag? En gång hade jag förmånen att få träffa en gammal kvinna som varit dotter i det hus vi ägde. När vi kom in i kammaren berättade hon att hon varit svårt hörselskadad som barn. Under ett bönemöte som pågick i köket kom det två änglar in genom fönstret. En stannade på fönsterkarmen, den andre kom fram till henne och la händerna på hennes öron. När bönemötet var slut och modern diskade i köket, sa dottern: Men mamma, vad du skramlar! – Det kan väl inte du höra, svarade mamman. – Jo, det kom två änglar och dottern berättade om händelsen. Den gamla kvinnan sa efter att hon berättat, att än idag har jag bra hörsel, nästan onödigt bra. För mig var det fantastiskt att höra hennes berättelse, vi hade haft änglabesök i vårt hus, om än för många år sedan.

Finns de idag – änglarna? Vår systerkyrka HCC, Hindustani Covenant Church, består av helt vanliga människor men jag tänker att de får vara som änglar i människors liv. Eller egentligen gestalta Kristus. HCC har ett stort diakonalt arbete, de lär barn läsa och skriva, de berättar om Jesus Kristus, de hjälper kvinnor ur prostitution, de lovsjunger Gud och bär bud om Jesus Kristus, Immanuel – Gud med oss. Indien är stort, många människor, på ett sätt en omöjlig missionsuppgift. Men HCC, en liten kyrka, ser sig inte som en droppe i havet utan som chili i grytan.

Så finns det änglar? Ja, det tror jag. Både riktiga och de vi ibland kallar en ängel. Och framförallt är Guds skapande, livgivande kraft verksam ibland oss och genom oss för människors upprättelse och helande. Jesus Kristus är Immanuel – Gud med oss. Ett litet barn i julens evangelium, som sprider kärlek, gemenskap och vi får också gestalta budskapet om en närvarande Gud. Omöjligt? Inte om vi ser oss som chili i grytan eller salt i gröten; något litet som påverkar mycket.

Jessica Elnefred