Vår tro

Hur kommer man till tro?
Den kristna trons kärna kan sammanfattas i bekännelsen att ”Jesus är Herre” (Rom 10:9). Kristen tro föds hos människor som haft ett möte med den levande Jesus Kristus och vill följa honom. Den kristna tron kan också sammanfattas med orden från Johannesevangeliet: ”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte ska gå under utan ha ett evigt liv”, (Joh 3:16)

Kristen tro handlar inte i första hand om en livsåskådning eller något som teoretiskt kan betraktas som sant. Det innebär att ha en personlig gemenskap med en levande Gud och grundar sig på att det är Gud som i första hand söker och vill ha gemenskap med oss människor. Gud har visat det genom att bli människa i Jesus Kristus, som är den kristna trons centrum. Gud själv vet vad det innebär att vara människa och känner till glädjen, styrkan, mörkret och trasigheten. Vi är inte ensamma i ett opersonligt och oändligt universum. Gud är ”inte långt borta från någon enda av oss” (Apg 17:27)

Gud älskar världen, allt skapat och hela skapelsen. I Jesus blir Gud konkret och mänsklig. Med sin Ande är Gud här och nu, närvarande och verksam.

Jesus är Guds ansikte i världen. När vi ser på Jesus ser vi var Gud är, hur Gud är och vad Gud vill. Jesus hjälper människor och ger hopp. Ett ljus och en väg tillbaka i de mörkaste situationer. Jesus bekräftar människor och ger perspektiv. Ett ljus och befriande utrymme i de ljusaste situationer.

I Bibeln kan vi läsa om människor som efter att träffat Jesus byter inriktning i sina liv. Den kristna tron trotsar rädsla och hopplöshet, omfamnar ensamhet och övergivenhet och utmanar egoism och självcentrering. Vi får hopp, kraft och gemenskap i allt som våra liv rymmer. Vi utmanas att ta ansvar för oss själva och världen omkring oss.

Vi kan få en personlig relation och vi kan som Jesu lärjungar (följeslagare) gjorde för 2000 år sedan, ta emot Guds kärlek, vara i Guds omsorg och bli mer och mer det vi är tänkta att vara, lika Jesus.

Vägen som leder fram till en personlig tro på Jesus Kristus kan se olika ut för olika människor. Men tron och tilliten växer inom oss när vi lär känna Guds stora kärlek. Att bli en kristen handlar alltså om en gåva som vi får ta emot av nåd, alltså gratis. Inte på grund av våra prestationer eller goda gärningar. Jesus säger: ”Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt alla som tror på hans namn” (Joh 1:12).

Vill du veta mer eller själv ta emot Jesus i ditt liv så får du gärna prata församlingens pastor eller någon av medlemmarna som kan hänvisa vidare.

Texten kommer från Equmenikyrkanswebsida.