Barmhärtig och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Psalt 103:8

Så många guldkorn det finns i Psaltaren, att leva på, att andas in, läsa om och om igen. Ord att bygga sitt liv på, ja faktiskt forma sitt liv efter. Det är ord sprungna ur erfarenheter av Gud. Och jag måste faktiskt säga att ibland behöver vi lita mer på andras erfarenhet av Gud är på mina egna känslor. Det betyder inte att det jag känner är fel, men Gud är mer än det jag känner och upplever. Gud är rik på kärlek även när jag inte känner mig sedd. Jag har suttit på bönesamlingar och känt Hallå Gud, ser du inte mig alls, varit på retreat och bara
upplevt tomhet, men Gud är där i alla fall och älskar. Det kan vara annat som distraherar,
upptar. Det är inte min upplevelse av Gud som formar Gud, utan Guds närvaro
formar mig.

Så vill den heliga Anden få uppfylla oss, var och en, inte som en punktinsats för ett särskilt uppdrag utan som ett förnyat liv. Det är en skillnad i hur den heliga Anden
uppträder och utrustar i Gamla Testamentet och i Nya Testamentet. Den heliga Anden vill få utrusta, uppmuntra, vara till uppbyggelse, men sällan till upplevelse. I 1 Korinthierbrevet 12:7 skriver Paulus att: Hos var och en framträder Anden så att den blir till nytta. Och sen följer en rad olika exempel som behövs i gemenskapen och att Anden fördelar sina gåvor på var och en så som den själv vill. (1Kor 12:7- 11) Och samtidigt kan vi bli utrustade just för ett särskilt uppdrag, men grunden är ändå det vardagliga livet i gemenskap. Vi är alltid först och främst kallade till relation, utifrån det kommer resten.

Som församling finns vi här för Borlänge, för trakten, för människorna och som församling finns vi bland annat med i Sjukhuskyrkan och RIA. Det betyder att vi varje år ger bidrag per medlem till dessa organisationer, för att människor i livets alla situationer behöver få höra om den älskande Guden. Så som medlem är
du inte bara medlem i församlingen utan finns även med i dessa kontaktytor genom vårt ekonomiska bidrag. För att vi tror att Gud älskar, är barmhärtig.

Så sändes Jesus till oss, till världen, för att rädda, inte döma. Det är ord från Johannesevangeliet som behöver upprepas gång på gång så länge människor är
rädda för Gud. Så älskade Gud världen, så älskar Gud, att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv. (Joh 3:16) Barmhärtig
och nådig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek.

I denna ständiga uppfyllelse av den heliga Anden, blir vi mer lika Gud, barmhärtiga, rika på kärlek, nådiga och mer tålmodiga. Så andas in, andas ut, låt dig förvandlas och förnyas, blomma och bära frukt.

Det vore väldigt härligt och inte minst livgivande om vi kunde dela mer bibeltexter som betyder något för oss. Till uppmuntran till varandra.

När Missionsförbunder bildades var det viktigt att lyfta fram att var och en har möjlighet att läsa och tolka texten. I dagens individualistiska samhälle lyfter Equmeniakyrkan istället fram att det är tillsammans som vi förstår eller förmår fatta bredden och längden och höjden och djupet och lär känna Kristi kärlek, som det står i Efesierbrevet 3:18-19.

Församlinmgen behöver dig och dina erfarenheter av Gud, Den här världen behöver få höra din berättelse av hur Jesus har mött dig, vad du har sett i hans ögon och hur den heliga Anden har gett dig livsmod, kraft och vägledning. Välsignelse över dig och genom dig.

Jessica Elnefred, pastor

Gör en livsvandring i Liljekvistska parken

Denna korta vandring kan vara en bild för din långa livsvandring. Sök dig till några …