Den blomstertid nu kommer

Psalmen Den blomstertid nu kommer har sjungits på de flesta skolavslutningar jag varit på, mina egna och barnens och när jag får välja psalm förekommer den i sommargudstjänster. Och den blir bara bättre och bättre. Vers 5 är en önskan om välsignelse över det som växer, vår mat, vår jord. En bön om välsignelse över det vi gör och den vila vi behöver och att Bibelns ord ska öppna sig för oss och fylla våra liv. Och så får vi be om att inte bara se och ta emot välsignelsen från Gud utan också bli till välsignelse och glädje för varandra. ’Giv alla mänskor föda’ – jag tror att Gud har försett jorden med resurser för att kunna föda alla människor, men inte på det sätt vi fördelar eller kanske snarare roffar åt oss.

Jesus bjuder oss in i bönens relation och gemenskap i Vår Fader och vi ber ”Ge oss idag det bröd vi behöver”. För mig en påminnelse om att öppna upp händerna och livet och se möjlighet att dela med mig. Det är skillnad på behöver och villhöver. Och bönen kan också få vara ge mig idag de människor jag behöver, de relationer jag behöver. Ge mig den kraft jag behöver. För födan och brödet är inte bara kalorier och protein, det är allt det där jag behöver för att leva. Gemenskap och relationer, uppmuntran och utmaning, arbete och vila.

Den blomstertid nu kommer – det kan också få vara en bön för församlingen. Under våren har styrelsen träffat församlingsutvecklare Per Knutsson, region Mitt och han har även varit här och predikat, och den 3 september på vår uppstartssöndag får vi alla möjlighet att se vidare; framåt, bredare.

Under vårens insamling till det gemensamma arbetet i Equmeniakyrkan i Sverige var det en kampanj med bilder. Texten var församlingens styrelse 2053, församlingens vaktmästare 2053 och så var det bilder på barn. Den har fått lite kritik: är barnen bara något som ska bli i framtiden, låt barnen vara barn nu osv. Det ligger något i det, barnen är inte bara de som ska ta över, kliva i våra skor och spår. Och samtidigt, om vi vill vara en kyrka om trettio år behöver vi göra något nu. Vill vi i Equmeniakyrkan Borlänge finnas kvar, levande med någon riktning behöver vi ta samtalet nu och gå till verkstad.

Bönesamlingen på tisdagsförmiddagar har bett om fler barn och barnfamiljer i gudstjänsterna och kyrkan. Vilket bönesvar vi har fått! Söndaxrummet har varit knökafullt sedan påskdagen. Vi var inte riktigt beredda, men vilken glädje. Hur går vi vidare nu?

Söndaxledarna har sedan tidigare uppdrag att göra så att rummet blir funktionellt, det blev ju extra påtagligt nu, så sätt dig inte i soffan i höst utan att först se om den står kvar. Är det blomstertiden som har kommit och hur kan den få bära frukt? En god frukt för barnen här och nu där de får bli sedda, lära känna Jesus och att de får en riktning för sitt liv tillsammans med den heliga Anden.

Skolavslutningen ger alltid en viss skingring, äppelblommorna har blåst av träden och under sommarmånaderna är många av församlingens medlemmar spridda. Kom gärna ihåg din regelbundna kollekt till församlingen och ta med församlingen i din bön, i hängmattan, på vandringen, på en kobbe ytterst i havet, i trädgårdslandet, vid köksbordet. Välsignelse över dig och genom dig.

Jessica Elnefred

Kom med och sjung i barnkören

Barnkören äter pannkakor och övar påsksånger tre torsdagar i mars, den 7, 14 och 21. …