Framåtblick

3

På församlingens årsmöte har vi i många år haft med en punkt som benämnts ”Framåtblick” eller liknande. Vi har tagit oss tid att försöka blicka framåt och fundera på vart vi är på väg eller hur vi kan ta oss in framtiden för att vara en kyrka i Borlänge på lite längre sikt. Givetvis inte en så enkel frågeställning, men viktigt, tror jag, att vi tar oss tid att försöka se framåt.

Ibland kan det vara lätt att fastna i det som varit och mer fundera på minskande medlemssiffror, färre samlingar, svag ekonomi och så vidare. Och visst är det bra att känna till historien och försöka att lära av den men det är inte bra om man fastnar i de tankarna. Jag brukar ofta vid summering av det år som gått konstatera hur mycket positivt som sker i vår församling med många människor som möts i olika samlingar i fina gemenskaper, där mötet med Jesus Kristus förvandlar både mig och dig. Och som jag skrev i min rapport i verksamhetsberättelsen; ”Visst har vi saker som behöver utvecklas och förbättras men vi har också mycket att vara tacksamma över.”

Vid året årsmöte så delade vi lite tankar om ökat samarbete med andra församlingar i Borlänge med omnejd. Det var många som uttryckte sig väldigt positivt om detta, att det skulle berika oss som ”kyrka” i Borlänge. Jessica Elnefred, vår pastor, uttryckte sig så här i verksamhetsberättelsen; ”Det handlar inte om vikande medlemstal, ekonomi och annat som måste räddas utan om att hitta varandra, komplettera varandra, upptäcka den andres goda sidor och bli mer än vad man var innan.”

Det har pratats om ekumenik i många år och utvecklingen till att skapa ”en kyrka” går sakta framåt. Bildandet av Evangeliska frikyrkan genom att slå ihop bland annat Örebromissionen och Helgelseförbundet som strax innan gått ihop med Fribaptistsamfundet var ett stort steg. Bildandet av Equmeniakyrkan genom att slå ihop Baptistsamfundet, Metodistkyrkan och Missionskyrkan var ytterligare ett viktigt steg. Nu behöver ju inte ekumenik betyda att vi ska slå ihop allt till ett enda samfund, men det blir en del i att visa att vi som kristna är ”ett” och att vi i grunden har samma tro. Eller som det står i Galaterbrevet 3:28; ”Alla är ni ett i Kristus Jesus”.

Jag själv ser stora möjligheter med ökat samarbete med våra kristna syskon i Borlänge med omnejd. Att vara kyrka handlar ju mycket om att skapa gemenskaper för olika människor med olika intressen och bakgrund där alla är välkomna och var och en kan få ett möte med Jesus Kristus som passar den enskilde individen. Tillsammans med andra ökar våra möjligheter att skapa gemenskaper som är till både för mig och för dig.

2

Ingemar Frej