Fridfull jul & Gott Nytt År!

Jag går och nynnar på ’Giv mig ej glans, ej guld, ej prakt i signad juletid.Giv mig Guds ära, änglavakt och över jorden frid’ och blandar ihop alla verser i en kompott; Giv mig ett bo med samvetsro, med glad förtröstan, hopp och tro. Och slutligen från vers 3 Till hög, till låg, till rik, till arm, kom glad och hjärtevarm. Det är Zacharias Topelius som skrivit texten, läs den gärna i sin helhet iPsalmer & Sånger 491.

I Apostlagärningarna 3 finns en berättelse där en lam man sitter vid Sköna porten,Jerusalem, och tigger och Petrus ochJohannes är på väg till Templet. De får sitta där och tigga, de utstötta och hoppas på omsorg. Den lame tigger om en allmosa och Petrus säger: Silver och guld harjag inte, men vad jag har, det ger jag dig.I nasarén Jesu Kristi namn: stig upp och gå! Och de reste mannen upp och han fickstadga i ben och vrister. Han följer med till templet och dansar och jublar överHerren.

Det sången och berättelsen har gemensamt, i min tanke, är gemenskap. Det är inte viktigast vad vi får i julen, inte att vi får ge heller, utan att vi får vara tillsammans.Det viktigaste den lame får är inte helandet till kroppen, utan att han återfår samhällets gemenskap, från att vara utstött till att ingå, från avsidestagen till innesluten.

Vad händer vid krubban i Julevangeliet?Jo, där samlas hela skapelsen införFrälsaren, Josef och Maria, djuren, herdar, visemän, änglar, kvinnor, män, judar och andra folkslag, låga, höga, ja, hela universum. Det blir samling vid krubban, hos Jesus. William T Cavanaugh skriver i boken ’Som om allt förvandlats’: Vad ärGuds plan för att rädda oss? Det skildras med början i 1 Mos 12 och sedan ända till Bibelns sista bok. Frälsningen börjar med att ett folk församlas. Om synd är att skingras, då är frälsning från synden att församlas. Det är så Guds revolution fungerar. Kyrkan är alltså avsedd att vara en gemenskap av människor som gör frälsningen synlig för resten av världen.Vad har förändrats? Kan du ge mig något bevis på att världen förändrats genom denne Jesus? Det enda svar de kristna kunde ge var att peka på de gemenskaper som levde som om allt förändrats.

Vid krubban samlas Guds folk, hela universum och den samlingen fortsätterGud med, att samla oss kring Jesus.Gud vill förvandla den här världen, till ursprungsskapelsen då Gud såg och sa att det var gott, ja mycket gott. Och det är bara genom gemenskap förvandlingen kan ske, genom gemenskap med JesusKristus och varandra. Där ’världen’ vill egoism, splittring, konkurrens, självupptagenhet, vill Jesus Kristus gemenskap, församling och förbrödring. Gud är här:Immanuel – Gud med oss, tillsammans. Luk 2:26-2:40, Matt 1:18-2:23, Joh 1:1-18.jessica

Se också

Kom med och sjung i barnkören

Barnkören äter pannkakor och övar påsksånger tre torsdagar i mars, den 7, 14 och 21. …