Här börjar glädjebudet!

Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son, skriver Markus i sitt evangelium. Evangelium som just betyder glädjebud. Markus skriver ner berättelsen om Jesus, för att vi ska minnas vad han gjorde, hur han mötte och bemötte människor, att han visade Guds rike genom sitt liv. Markus återberättar inte främst vad Jesus sa, utan hans handlingar. Ofta känns de ganska sammanfattade, som en gammal sportreporter, först hände det, sen det här och det här blev resultatet. Frågan ’hur känns det?’ finns inte med, den är för ny.

Redan i inledningen sätts ramen: Glädjebudskap. Evangelium. Konstigt då att originaltexten, eller så långt bak man kommit i forskningen av texten slutar det med ’att de var rädda.’ Punkt. Kvinnorna var rädda, de sa inte något till någon (Mark 16:8). Någon kände senare att det behövdes ett tillägg, att lärjungarna fick mod att berätta, att den uppståndne Jesus visade sig och sände ut lärjungarna. Det här visste de första kristna, de första församlingarna, det var ju så de hört om Jesus. Budskapet gick från mun till mun, by till by, till stad och över vattnet. Men med en ny generation behövde evangeliet skrivas ned. Senare skriver också Matteus och Lukas ner sina versioner, med sina respektive fokus och till sina målgrupper. Matteus är tydligt skrivet till judar, Lukas är noga med liknelser och detaljer och fortsätter med del 2 Apostlagärningarna. Johannes skriver sitt evangelium sent och cirklar runt som en örn och djupdyker.

Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son. Så spännande det ska bli att läsa Markus evangelium tillsammans i församlingen. Få sätta sig in i hans berättelse. Men också här, här, med oss börjar och fortsätter budskapet. Genom församlingen, genom våra liv, genom våra handlingar, vardagsliv och genom våra ord. Nu ska vi få läsa, fördjupa oss i Glädjebudskapet, evangeliet skrivet av Markus, om Jesus Kristus, i våra gudstjänster och samlingar. Ta med Bibeln.

Guds välsignelse över dig
och genom dig.

Jessica Elnefred
pastor

Se också

Kom med och sjung i barnkören

Barnkören äter pannkakor och övar påsksånger tre torsdagar i mars, den 7, 14 och 21. …