Herren välsignar dig och beskyddar dig

Herren välsignar dig och beskyddar dig, Herren låter sitt ansikte lysa mot dig och visar dig nåd. Herren vänder sitt ansikte till dig och ger dig sin fred.

I 4 Mosebok kapitel 6 kan vi läsa hur Herren säger till Mose att med dessa ord ska Aron och hans söner välsigna folket, Gud säger: De skall uttala mitt namn över israeliterna, och jag skall välsigna dem (4 Mos 6:22-27). Israeliterna var Guds utvalda folk och i och med Jesu död och uppståndelse och förkunnelse har den heliga platsen flyttats från Templet till den troendes hjärta och Gudsfolket är inte bara Israeler utan var och en som tror på Jesus Kristus räknas som rättfärdig, ett Guds barn.

Varje söndag finns välsignelsen med i avslutningen av gudstjänsten, att vi får ta med oss Gud ut i vardagen, eller kanske snarare att vi låter den heliga Anden ta med oss ut i vardagslivet igen och vi vet att Gud är med oss. Trots det händer olyckor, sorger och vi får bekymmer, men Jesus har lovat att han är med, alla dagar in till tidens slut. När Mose ska lämna över stafettpinnen, ledarskapet, hälsar han till Josua, från sin egen erfarenhet av livet med den helige: Herren själv skall gå före dig. Han skall vara med dig. Han sviker dig inte och överger dig inte. Var inte rädd och tappa inte modet! (5 Mos 31:8). Tappa inte modet, jag är med dig, jag tror att det är en hälsning från Jesus.

Utanför stadshuset här i sta´n finns ett konstverk. Det är en svart ställning som ser ut att vara påbackad, men själva konstverket är en blåskimrande vinge, en fågelvinge, och ett guldägg. När jag såg den första gången tänkte jag att det är ju Guds vinge och jag. Det är Modersvingen, den heliga Anden, duvan, som vill beskydda dig. Guldägget är du, Guds dyrbara älskade ögonsten. I en hemlig dröm hoppas jag att konstverket ska flyttas och hamna utanför Missionskyrkan.

Under hösten kommer några gudstjänster att utgå från Välsignelsen, med en förhoppning att vi än mer ska få bli medvetna om att Gud är med oss varje dag, beskyddar oss som en hönsmamma och att vi, du, är Guds älJessicaskade och att du är mer än vad du kan förstå.

Guds välsignelse över dig, genom dig.

Jessica Elnefred, pastor

Se också

Kom med och sjung i barnkören

Barnkören äter pannkakor och övar påsksånger tre torsdagar i mars, den 7, 14 och 21. …