Höst och Här

Det är något speciellt när höstluften kommer och fåglarna drar i sina sträck över himlen bort mot andra breddgrader.

Jag tänker på gäss. Det berättas att gässen flyger i formation för att hjälpa varandra. Genom att flaxa med vingarna flyger de inte bara själva, utan flaxandet av vingar underlättar för gåsen bakom, genom att det skapas uppåtvindar. När ledargåsen blir trött, flyttar den bakåt för att ta igen sig och en annan tar täten. De som flyger längst bak skriker för att heja på dem som har det tyngre längre fram. Någon har räknat ut att gässen genom sitt samarbete flyger 71% effektivare, än om varje gås flög för sig själv.

Men det vackraste är att när en gås blir sjuk eller skadad och inte orkar flyga med, då lämnar två andra gäss formationen för att hjälpa och skydda den skadade. De stannar tills gåsen antingen kan flyga igen eller har dött.

Det handlade om gäss, men också om församlingen och jag är glad för gemenskapen där vi tänker större än mitt och mina. Jag tänker mig att lärjungarna kallades till att följa Jesus och leva i gemenskap med honom, och med varandra. När Jesus sände ut lärjungarna på praktik gick de två och två, och jag tänker mig för att vara varandras stöd, för att ha någon att dela livet och tankarna med, för att ha roligt tillsammans, för att skapa uppåtvindar.

En ny höst och vi samlas igen efter sommaren. Inte för att flyga bort, utan för att vara här.

Vi är kallade att vara Guds närvarande här i Borlänge, vara hans händer och fötter, ögon och öron, som vi ibland ber i nattvarden: ’Hjälp oss nu att vara ett svar till dem, som saknar vad vi äger i överflöd. Hjälp oss att höra det rop som du har hört, se den nöd som du har sett och tjäna den mänsklighet som du har tjänat’. Själv kan jag inte göra det, kanske inte du heller, men tillsammans, om vi flyger tillsammans, om vi bär varandra i förbön inför Jesus Kristus.

Och kanske att någon kan få uppleva höstluften som lite lättare att andas, men inte att man vill dra iväg utan att man vill vara här, dela livet här, i Borlänge, i församlingen.

Guds välsignelse över ditt liv!

Jessica ElnefredJessica