Jesus drar upp människor, lyfter av dem bördor

JessicaLänge väntade jag på Herren, och han böjde sig ner till mig och hörde mitt rop. Han drog mig upp ur fördärvets grop, ur slam och dy. Han ställde mig på fast mark, mina steg gjorde han trygga. Han lade en ny sång i min mun, en lovsång till vår Gud. Många skall se det och bäva och sätta sin lit till Herren. (Ps 40:1-4)

Vi blev tilldelade olika psalmer ur Psaltaren för att gräva lite djupare i dem, titta bakom orden, hitta djupare betydelser, kanske andra ordval. Läsa om och om igen för att leva oss in i texten, i händelsen. Jag hade nog inte läst ps 40 innan jag fick uppgiften, så den blev en ahaupplevelse och jag bär med mig orden och återkommer ofta till dem. Jag fick gräva i en text och den började gräva i mig och jag kunde se mitt eget liv och inte minst Jesus, se hur god han är, närvarande.

Länge väntade jag på Herren, är inte en bakåtlutad väntan utan en aktiv väntan, så vi väntar när vi verkligen längtar, väntar, hoppas och Gud är lika aktiv, han vände sitt ansikte till mig, han böjde sig ner och hörde. Ja, inte bara hörde utan sträcker ner sin hand och drog mig upp ur det som kändes som dödsriket. Han ställde mig på fast mark, på en klippa. Jag tänker på Klippan, Jesus själv, där får jag leva mitt liv. När jag ser hur Gud har verkat i mitt liv, hur han har dragit mig upp, fylls jag av tacksamhet, det är som att Jesus lägger en ny sång i min mun.

Gång på gång kan vi se i evangelierna hur Jesus drar upp människor, lyfter av dem bördor, befriar dem och hur deras berättelse för andra människor till tro, tro på att Jesus är Guds son, frälsaren. Paulus skriver till församlingen i Rom: Må hoppets Gud fylla er med all glädje och frid och ge er ett allt rikare hopp genom den heliga Andens kraft. (Rom 15:13) Den nya sången, lovsången till Gud, kan ge människor hopp, kan öka tilliten och göra att människor vågar och vill vandra med den heliga Anden. Och frågan är inte om vi kommer att sjunka i dy, falla, snava, känna oss tyngda, utan vem vi vänder oss till när det händer. Jesus sträcker ut sin hand, Herren vänder sitt ansikte till oss och ger oss sin frid, ställer oss på sin klippa.

Guds välsignelse över din dag och natt

Jessica Elnefred
PastorText

Se också

Kom med och sjung i barnkören

Barnkören äter pannkakor och övar påsksånger tre torsdagar i mars, den 7, 14 och 21. …