Levande julkrubba på 1:a Advent

Som traditionen bjuder på 1 Advent så erbjöds även förbipasserande levande Julkrubba i kyrkporten detta år. Under fem föreställningar fick åtminstone 300 personer se och höra julevangeliet med änglar, Maria och Josef, herdar, visemän och inte minst Jesusbarnet. Skådespelarna var från fyra år ochJulkrubba2 uppåt och välklädda i den gråkalla kvällen, en del nästan till oigenkännlighet, men budskapet sprider ljus och värme. Många åskådare kom också in på glögg och pepparkaka i Liljegården där det också fanns försäljning och lotteri.
Under de första dagarna i december fylls sen också kyrkan av skolklasser som går julvandring. De gör en tidsresa tillbaka, får vara med när ängeln besöker Maria, uppmuntrar Josef att gå tillbaka till Maria, de hjälper herdarna med fåren, blir ibland lurade av Herodes, men kommer tillslut till stallet och det nyfödda barnet.
Vi tror att det här gör skillnad och har betydelse. Att barn och vuxna påminns om varför vi firar jul och får höra att Jesus har kommit till oss.