Större vårtecken än Mello och ESC är fågelkvitter.

Barnsångsledaren påminde oss föräldrar gång på gång att ditt barn tycker att du har den vackraste rösten i världen, så sjung, ramsa och tramsa. Just nu pågår Mello, melodifestivalen, med sina deltävlingar och en sång ska få representera Sverige i Eurovision Song Contest. Rubriken dagen efter är redan skriven: Fel låt vann. Som alltid är det kontraster.

Så glad jag är att vi erbjuder Barnsång där föräldrar får sjunga med sina barn, helt utan värdering, att vi har en Barnkör utan tävlingsmoment och att vi i gudstjänsten får förenas i sång, inte som uppvisning eller tävling, utan för att lovprisa Gud och påminna oss om Guds kärlek.

Större vårtecken än Mello och ESC är fågelkvitter. Det blir mer och mer, intensivare för varje dag. För att locka en älskare, för att livet ska gå vidare. I Höga Visan säger Han: Kom, min älskade, min vackra flicka, kom ut! Vintern är över, regntiden är förbi. Marken täcks av blommor, sångens tid är inne, turturduvan hörs i vårt land (HV 2:10-12). Och så fortsätter lockandet mellan Han och Hon. Han som tolkas som Jesus Kristus och Hon som är Kristibrud, församlingen. De vill locka ut varandra till en relation. En relation som ger ett nytt liv, en förvandlad värld. Det sägs att fåglar i staden har ändrat sitt läte, bara en aning, men anpassat sig för att höras, nå ut. Även de märker av tidens förändring.

För församlingen är budskapet detsamma, att Jesus kommit till världen för att återskapa relationen, dött och uppstått för att vi ska få evigt liv, men hur det presenteras ändrar sig under tidens gång. Det skrivs nya sånger, andra bilder används för att berätta evangeliet till dagens människor. Men nåden behöver alltid stå i förgrunden, ja i centrum står Nåden, han som vill locka oss ut att våga livet en gång till. Jesus som uppmuntrar oss till gemenskap för att han älskar att höra din röst, dina böneord, din lovsång. Och du behöver ingen representant, utan du får framföra din sång, du blir inte avvisad, utan mottagen, älskad.

Våren är här, en ny spirande tid, livets tid. I Psaltaren finns böneord och sångtexter både för den som tycker att det är härligt och för den som tycker att det är besvärligt. Ps 91 börjar Den som bor i den Högstes skydd och vilar i den Väldiges skugga, han säger ’Herren är min tillflykt och min borg, min Gud som jag förtröstar på’. Och de orden kan ge kraft och mod att våga igen. Och så får vi fortsätta att be om vägledning av den heliga Anden, hur vi ska kunna nå ut med budskapet om det nya livet i Jesus Kristus och förvandla den här världen. Det börjar med mig och dig.

Jessica Elnefred, pastor