Fridfull Jul & Gott Nytt År!

Herre, när jag läser psalmerna, låt mig få höra dig sjunga.
När jag läser dina Ord, låt mig höra dig tala.
När jag mediterar över varje sida, låt mig se din bild.
Och när jag söker omsätta dina ord i handling, låt mitt hjärta bli
fyllt med glädje. Bön av Gregorius av Nazianos (329-390 e Kr)

En helg under hösten hade vi besök av Eleonore Gustafsson som delade den här bönen av den gamle biskopen, även kallad Gregorius Teologen, med oss under temat Bön i tider av torka och längtan. En bön för den personliga andakten, att jag ska få höra den heliga Andens tilltal, att berättelserna ska bli vägledande för mitt handlande, att Jesu Kristi kärlek ska bli synlig, att de uråldriga psaltarpsalmerna ska få bli mina ord när jag inte hittar dem själv, att jag ska förstå att Faderns omsorg även gäller mig och det är en bön för gudstjänsten, högtiderna och inte minst för vardagen. När jag söker, försöker, omsätta dina ord, uppdraget, i handling, låt mitt hjärta, mina tankar, bli fyllda av glädje.

Kanske är det genom handlingar som vi kommer att nå ut med glädjebudskapet om att Jesus Kristus är Herre, vän, medvandrare, livsguide, Gud. Men då behövs det ju att våra handlingar är grundade i glädje, i villighet, i kärlek och omtanke.

Även om jordens klimat blir varmare, så svalnar det också. Vi upplever ett hårdare samtalsklimat, hetsigare debatter, en avsaknad av generositet och Sverige är inte längre en supermakt i humanitära frågor. Jag tycker att politikerna borde göra något, men den här hösten har de inte ens lyckats formera sig efter valet, alltså börjar det med mig. Och då behöver jag börja med Gudsordet, relationen med den helige. Gud som vill hela, upprätta och ge liv. Församlingen kan vara skillnaden, kan göra skillnad och tillsammans kan vi göra det i glädje. 1 Joh 4:7-21

 

 

Jessica Elnefred
Pastor och föreståndare

Se också

Equmeniakyrkan Borlänge söker församlingsmusiker

Equmeniakyrkan Borlänge söker församlingsmusiker som vill vara med och utveckla sång och musik i församlingen …