SÖKA & FINNA Livsmod

En samtalskurs med åtta samtal om grundstenarna i existentiell hälsa.
Kursen är en inbjudan till samtal om de viktigaste byggstenarna inom existentiell hälsa.
Existentiell hälsa – förmågan att tro på och ta vara på livet – är en viktig del av din hälsa. Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, påverkar din existentiella hälsa hur du uppfattar din fysiska, psykiska och sociala hälsa. WHO lyfter fram åtta olika dimensioner för existentiell hälsa. I kursen samlas vi för att se en film som introduktion till dagens tema innan vi sedan samtalar och utbyter tankar och i samtalsgrupper. Syftet med kursen är att erbjuda samtal om de viktigaste byggstenarna inom existentiell hälsa

• Hopp
  • Inre frid och harmoni
  • Meningsfullhet
  • Helhet, tillit
  • Andlig kontakt
  • Förundran
  • Andlig styrka
  • Personlig tro

Existentiell hälsa handlar om vår motståndskraft i livets prövningar och svårigheter. Vi behöver nycklar till livskunskap och vishet för att bära svårigheter och se nya möjligheter. Idag vet vi att vårt sätt att tänka om livet påverkar den fysiska och psykiska hälsan. Vi kan vara sjuka men ändå må ganska bra. Vi kan vara friska men ändå må dåligt.

Alla är välkomna med. Vem som helst kan gå denna kurs. Vi tänker och känner olika och det får berika oss, vi har olika erfarenheter som gör oss starka eller sköra, öppna eller slutna. Här får vi dela det vi vill.

Plats: Liljegården, Equmeniakyrkan Borlänge, Borganäsvägen 22

Form: Soppa, föredrag, samtal i fasta smågrupper med samtalsledare

I filmerna samtalar Britta Hermansson med bl.a.Patricia Tudor-Sandahl, psykolog, psykoterapeut och författare. Lars Björklund, präst, författare, poet och en flitigt anlitad föreläsare. Olle Carlsson, präst, författare och föreläsare. Robert Eriksson, pastor i Betlehemskyrkan i Göteborg, musiker och författare som regelbundet medverkar i Sveriges Radios morgonandakter. Britta Hermansson, pastor i Equmeniakyrkan, har podden Brittas Vardagsrum, författare m.m.

Tid: 17.30-18.30 Soppa (drop in), föredrag och samtal 18.30-20.00

Datum:

• 6 mars onsdag
  • 13 mars onsdag
  • 19 mars tisdag
  • 26 mars tisdag
  • påsklov
  • 10 april onsdag
  • 17 april onsdag
  • 24 april onsdag
  • 2 maj torsdag

avslutning: med Britta Hermansson tisdag 14 maj

Kostnad: 400kr (kursavgift och måltider)

Anmälan: till Birgit Gustafsson 073-909 10 15
mail: borlange@equmeniakyrkan.nu
senast 19 feb 2024
meddela ev allergi

Max antal deltagare: 12 st

Frågor: Jessica Elnefred, pastor Equmeniakyrkan Borlänge pastor@equmeniakyrkanborlange.se 070-255 38 33

Equmeniakyrkan Borlänge – En kyrka för hela livet
Equmeniakyrkan är en kyrka för hela livet där mötet med Jesus förvandlar – mig, dig och världen.

Vi vill:
– vara en välkomnande gemenskap, där vi kan dela liv och tro med respekt för varandras olikheter
– vara en kyrka som är inkluderande och öppen för vem du än är
-ge rum för mötet med levande Gud, Jesus Kristus och den heliga Anden
– förmedla Guds omsorg och kärlek
– vara en helande, stärkande och uppmuntrande gemenskap
Vi är olika och det är bra. Gud har skapat oss olika.

Vi tror:
-att Gud drar människor till sig för att återfå relationen med honom och att Gud vill gemenskap.
– att Guds kärlek blivit synlig i Jesus Kristus, Guds Son, som dött och uppstått för att vi ska ha gemenskap med varandra och med Gud.
-att den heliga Anden stöder, formar och bär och alltid är närvarande i våra liv.
-att varje människa är älskad! Du är alltid älskad!

Kursen sker i samarbete med Studieförbundet Bilda